Trening kardio w domowych warunkach – jak się do tego zabrać?

Spread the love

Wiele osób na myśl o treningu kardio ma przed oczami rowerek lub bieżnię i trening pod okiem trenera. Tymczasem coraz więcej osób decyduje się ćwiczyć we własnym zakresie, w domowym zaciszu. Po części jest to kwestia wygody, a w dużej mierze także chęć oszczędzenia wydatków na siłownię lub profesjonalne zajęcia, ale trening kardio z prawdziwego zdarzenia wymaga czasu, miejsca i odpowiednich przyrządów i to nawet w warunkach domowych.

Trening kardio – jak go ugryźć? Co to takiego?

Jeśli jeszcze nie spotkaliście się z określeniem trening kardio, to jego nazwą wymienną jest trening wytrzymałościowy – to mówi nam o wiele więcej o tym, jaki to rodzaj wysiłku fizycznego. Trening kardio, a inaczej wytrzymałościowy, jest to faktycznie spory wysiłek. Sam trening ma za zadanie pracę nad kondycją i zwiększeniem wydolności serca. To praca na wysokich obrotach, która przynosi efekty w postaci spalania tkanki tłuszczowej, ale też wzmocnienia mięśni, poprawy kondycji oraz wydolności serca. Trening tego typu jest polecany osobom w różnych przedziałach wiekowych, ale przy jakichkolwiek problemach z krążeniem, jeszcze przed rozpoczęciem treningów, należy skonsultować swój stan z lekarzem i opracować własny plan treningowy, który będzie najlepiej dopasowany do stanu zdrowia.

Przyrządy, które przydają się w treningu kardio

Jeśli możemy sobie pozwolić na zakup jakiegoś większego sprzętu treningowego i mamy na to dość miejsca w domu, warto rozważyć kupno jednego z poniższych urządzeń:

  • Orbitrekczyli trenażer eliptyczny. Jeden z najpopularniejszych sprzętów do treningu kardio, ogólnorozwojowego, ale też wśród osób chcących modelować sylwetkę i zrzucić nadprogramowe kilogramy. Orbitrek umożliwia treningi o różnym stopniu intensywności, tempa i zaawansowania, a eliptyczne ruchy oraz wyprostowana postawa sprawiają, że jest to sprzęt, który doskonale wpływa na mięśnie niemal całego ciała, nie obciążając przy tym nadmiernie stawów czy też kręgosłupa.
  • Rower treningowyzajmuje trochę mniej miejsca niż orbitrek, bywa jeszcze popularniejszy w treningu wytrzymałościowym oraz wśród osób skupionych na treningu nóg.
  • Bieżniaabsolutny klasyk wśród sprzętów do treningu kardio. Zapewnia ogrom możliwości treningowych i jest świetnym wyborem dla wielu osób.
  • Steppernajmniejszy, najtańszy i wcale nie gorszy sprzęt treningowy do ćwiczeń kardio. Trening na stepperze może być intensywny i dawać solidny wycisk. To urządzenie, które świetnie wzmacnia mięśnie nóg i pośladków, ale pomaga pracować nad ogólną kondycją.

Trening kardio to nie tylko ćwiczenia na bieżni lub rowerku, ale także cała gama ćwiczeń, które można wykonywać w warunkach domowych, a które wymagają wyłącznie wolnego miejsca lub drobnych akcesoriów:

  • Wchodzenie po schodach – właściwie nie trzeba ponosić żadnych kosztów, by rozpocząć ćwiczenia na schodach. Wystarczy klatka schodowa i dobre buty. Najlepiej wybrać obuwie sportowe, buty fitness lub do biegania – będą najwygodniejsze i można będzie użytkować je także w innych okolicznościach.
  • Skakanie na skakance – wystarczy zajrzeć do działu z akcesoriami fitness i za kilkadziesiąt złotych nabyć skakankę dla dorosłych (dziecięce modele z lekką żyłką i plastikowymi rączkami się nie sprawdzą). Warto rozważyć zakup modelu z licznikiem, który ułatwi kontrolowanie postępów podczas treningu.
  • Przysiady z wyskokiem – w tym przypadku ważne są buty i odpowiednie podłoże. Przydadzą się buty do fitnessu oraz płaska mata treningowa.

Całą gamę akcesoriów fitness, jak również odzież sportową i obuwie można znaleźć w sklepie online Presto. W asortymencie tego sklepu można znaleźć również większe urządzenia treningowe (na przykład wspomniane orbitreki i bieżnie), ale też sprzęt turystyczny i akcesoria do wielu dyscyplin sportowych.

Treningi kardio warto przeplatać innymi rodzajami aktywności fizycznej. Dobrym pomysłem jest włączenie do uprawianych aktywności biegania, pływania, jazdy na rowerze lub zajęć fitness – na przykład zumby lub dance aerobiku. Te wszystkie urozmaicenia powodują, że pracuje się całym ciałem i działa się na wszystkie partie mięśni, co sprzyja równomiernemu modelowaniu sylwetki i redukcji wagi. Dość istotną zaletą takiego urozmaicania treningów jest przeciwdziałanie nudzie – to właśnie znużenie powtarzalnością i schematycznością praktykowanych ćwiczeń jest jedną z najczęstszych przyczyn zaniechania treningów. Gdy brakuje na zapału do ćwiczeń, to znak, że warto rozważyć drobne modyfikacje, spróbować czegoś nowego i nie dać się ogarnąć nudzie treningowej.

Treningi kardio mają niezwykle wielu zwolenników z uwagi na fakt, że przynoszą widoczne rezultaty w stosunkowo krótkim czasie. W wielu przypadkach już po kilku tygodniach ćwiczeń widać pierwsze efekty, a po kilku miesiącach można zredukować wagę ciała, wymodelować sylwetkę i wzmocnić wydajność organizmu, co przyda się zarówno w podejmowaniu kolejnych wyzwań sportowych i treningowych, jak również w codziennym życiu – koniec z zadyszkami podczas wchodzenia na piąte piętro. Treningi kardio są tak popularne również dlatego, że można realizować je naprawdę tanim kosztem – skakanka, buty do biegania i podstawowa odzież treningowa wystarczą na początek, a gdy złapie się już treningowego bakcyla, można rozważyć karnet do klubu fitness lub zakup sprzętu treningowego do domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*