Jak działają sznury do naprawiania opon?
Każdy z nas dba o bezpieczeństwo podczas podróży, zarówno samochodem, jak motocyklem czy rowerem. Jednak nie zawsze można ustrzec się od nieprzewidzianych zdarzeń. Jedną z najczęstszych, niemiłych niespodzianek jest pęknięta opona. Rzadko zdarza się aby uszkodzenie nastąpiło w bliskim sąsiedztwie mechanika. Dlatego też w takiej sytuacji warto mieć przy sobie zestaw naprawczy do opon. Pomoże on zabezpieczyć przebitą oponę, tak aby móc ostrożnie dojechać do warsztatu. Czym są sznury do opon? Jak prawidłowo je założyć? Z czego składa się komplet naprawczy? Jakie inne materiały wulkanizacyjne mogą okazać się przydatne?
Czym są sznury butylowe?
Sznury butylowe to produkty, które wykorzystywane są wielu branżach, pomimo tego, że kojarzą się głównie z motoryzacją. Swoje zastosowanie odnajdują także w przemyśle budowniczym, a także maszynowym. Najczęściej wykonane są z mieszanki kauczukowej. Powstała substancja jest niezwykle plastyczna, co więcej nie kruszy ani nie kurczy. Butyl jest masą lepną, konsystencją przypominającą plastelinę. Umożliwia to dokładne przyleganie do powierzchni. Warto jednak zauważyć, że jest on klejem rozłącznym, który wymaga dodatkowego zabezpieczenia (śruby lub zatrzaski). Sznury butylowe wykazują silne właściwości hydroizolacyjne. Ponad to skutecznie uszczelniają przed kurzem, czynnikami korozyjnymi, hałasem, a nawet powietrzem. Dopasowują się do różnego rodzaju powierzchni, co więcej są odporne na pleśń czy trudne warunki atmosferyczne.
Jak działają sznury do opon?
Na obecnym rynku odnaleźć można wiele rodzajów sznurów do opon. Przede wszystkim różnią się one rozmiarami czy odpornością temperaturową. Najbardziej popularne są te o średnicy 2mm. Grubsze wersje od 4 do 15mm wykorzystuje sie w budownictwie, motoryzacji czy jako uszczelki do sprzętów próżniowych. Sznury między 18 a 35mm stosuje się wzmacniania studni, zbiorników czy szamba. Na czym polega naprawa opony sznurem butylowym? Na samym początku należy zlokalizować miejsce uszkodzenia opony. Na miejsce po usunięciu winowajcy, za pomocą specjalnego tzw. szydełka nadkładamy sznur butylowy. Na koniec szydło jest wyjmowane. W razie konieczności nadmiar materiału należy przyciąć.
Co zawierają zestawy naprawcze do opon?
Zestaw naprawczy do opon dostępny jest w wielu konfiguracjach. Firma Świstowski w ofercie posiada zarówno małe jak i większe komplety. Podstawowe wyposażenie składa się z:
- szydła,
- frezu/aplikatora,
- tubki płynu wulkanizacyjnego,
- sznurów.
Odnaleźć można również zestawy bardziej rozbudowane. Najczęściej są one zapakowane w skrzynkę lub walizkę. Oprócz narzędzi, które znajdują się w podstawowej wersji, znaleźć można tam także: miernik ciśnienia, kredę do opon, nożyk, wkład zaworu, kalibrownik, nakrętkę zaworu, łatki do dętek 38 i 45mm i kombinerki. Zestaw ten został skompletowany tak aby móc naprawić zepsutą oponę w samochodzie, motocyklu, a także rowerze.
Jak naprawić oponę przy pomocy zestawu naprawczego?
Zestaw naprawczy może okazać się bardzo przydatny w przypadku nagłych zdarzeń. Jest to sposób, dzięki któremu w bezpieczny sposób można dotrzeć do fachowca, który kompleksowo zajmie sie powstałym problemem. Jak samodzielnie, a przede wszystkim prawidłowo naprawić uszkodzoną oponę?
- Sprawdź czy samochód stoi na płaskiej powierzchni, ma wyłączony silnik i zaciągnięty hamulec.
- Wyciągnij rzecz, która przebiła oponę – najlepiej przy pomocy szczypiec.
- Oczyść miejsce uszkodzenia z możliwych pozostałości.
- Włóż frez do otworu i obracaj dookoła, następnie napompuj oponę, aby można było łatwiej umocować sznur.
- Przeciągnij sznur przez szydło, w razie potrzeby użyj smaru i wepchnij go do powstałej dziury.
- Wyciągnij szydło i odetnij nadmiar sznura.
- Napompuj oponę.
Należy jednak pamiętać, że taki sposób naprawy jest metodą tymczasową. W takiej sytuacji pojazd może przejechać max. 100km przy prędkości nieprzekraczającej 80km/h. Powinno się niezwłocznie udać do najbliższego mechanika i zdemontować przebitą oponę.
Inne materiały wulkanizacyjne naprawcze
Pomimo tego, że sznury butylowe są najczęściej wybieranym produktem, odnaleźć można inne materiały wulkanizacyjne. Jednym z nich są wkłady wulkanizacyjne radialne lub diagonalne. Znajdują one zastosowanie zarówno w gumach bezdętkowych, jak i dętkowych. Pierwszy rodzaj pokryty jest specjalną powłoką, odporną na wysokie temperatury. Wkłady radialne wykonane są z włókien nylonowych. Natomiast diagonalne stosowane są nawet w pojazdach budowlanych. Sprawdzają się podczas naprawy na gorąco. Ponad to firma Świstowski w ofercie posiada „grzybki” i kołki STEM. W szybki, a zarazem bezpieczny sposób wypełniają uszkodzenie w strefie bieżnika. należy pamiętać, że od strony wewnętrznej opony, trzeba nałożyć łatkę uniwersalną lub wkład wulkanizacyjny. Równie ważną rolę odgrywa chemia wulkanizacyjna. Zalicza się do niej, wspomniane wyżej kleje wulkanizacyjne do opon i dętek, które dostępne są w pojemnościach od 8 do nawet 1000ml. Co więcej warto także rozważyć zakup do płynu do chemicznego szorstkowania gumy czy też uszczelniaczy.
Dodaj komentarz