Konserwacja układu hamulcowego Ursusa C-360

Bezpieczeństwo podczas jazdy ciągnikiem rolniczym jest kwestią najważniejszą. Pomimo że maszyny te nie osiągają wielkich prędkości (większość nie przekracza 25 km/h), to jednak sprawny układ hamulcowy jest rzeczą podstawową. W przypadku traktorów polskiej produkcji nowe rozwiązania pod tym względem wprowadził Ursus C-360. Posiadał on już hydrauliczny układ, którego sercem była pompa oraz zbiornik hamulcowy do przechowywania zapasu płynu. Było to znaczne usprawnienie w porównaniu ze starszym modelem Ursus C-330, gdzie hamulce były jeszcze sterowane wyłącznie mechanicznie.

Częste usterki hamulców w Ursusie C-360

Ciągniki rolnicze, które mają już kilkadziesiąt lat, mogą zaskakiwać nas różnymi awariami, usterkami czy niesprawnościami. W przypadku układu hamulcowego występującego w „sześćdziesiątce” najczęściej posłuszeństwa odmawiają cylinderki znajdujące się w tylnych zwolnicach. Można zauważyć wtedy, że płynu hamulcowego powoli ubywa ze zbiornika. Jeśli nie będziesz go regularnie uzupełniać, dojdzie do zapowietrzenia układu, albo przynajmniej jednej jego sekcji. Wówczas jedno z kół przestanie w ogóle hamować. 

Naprawa tej usterki jest niestety dość czasochłonna, ponieważ wymaga demontażu kół oraz zwolnicy, by dotrzeć do elementów układu hamulcowego. Łatwiejsze w naprawie są wycieki z pomp znajdujących się pod pedałem hamulca. Sprawnie poradzisz sobie też z nieszczelnym zbiorniczkiem na płyn hamulcowy. W tym przypadku wszystkie podzespoły są zlokalizowane na wierzchu, więc ich wymiana jest bardzo prosta. Zamienne części do układu hamulcowego Ursus C-360 zamówisz w internetowych sklepach rolniczych

Konserwacja i naprawy układu hamulcowego

Aby praca z ciągnikiem rolniczym była zawsze bezpieczna, warto regularnie kontrolować stan jego hamulców. Pierwsze co należy zrobić, to sprawdzić, czy na wystarczającym poziomie znajduje się płyn hamulcowy. Zbiornik posiada przezroczyste ścianki, więc nie będzie z tym żadnego problemu. Jeżeli płyn ma bardzo ciemny kolor, jest to sygnał, że należy go wymienić. Płyny te są bowiem higroskopijne, co oznacza, że wchłaniają wodę z powietrza. 

Kolejną czynnością, którą warto wykonać przy wymianie płynu, jest odpowietrzenie układu. W tym celu należy najpierw zalać zbiornik hamulcowy do pełna świeżym płynem, by nie dopuścić do jego opróżnienia. Następnie na górnej części zwolnić luzujemy odpowietrzniki, uprzednio podłączając do ich zakończeń przezroczyste wężyki. Te kierujemy do butelki lub słoika. Następnie naciskamy i puszczamy pedał hamulca, obserwując ruch płynu. Gdy jego poziom w zbiorniczku spadnie, wlewamy kolejne porcje świeżego płynu. W pewnym momencie zauważymy, że kolor płynu wylatującego z odpowietrzników zmieni kolor na przezroczysty. Oznacza to, że całość jest wymieniona, a układ przy okazji dobrze odpowietrzony i gotowy do pracy.

Konserwację układu hamulcowego w ciągniku możesz bez problemu wykonać samodzielnie, jednak warto się do tego odpowiednio przygotować i postępować zgodnie z kilkoma istotnymi zasadami, o których wspomnieliśmy w tym artykule. Jest to bardzo ważne, ponieważ każda awaria hamulców podczas jazdy z ciężką przyczepą może być zagrożeniem dla życia. Nigdy nie montuj niesprawdzonych używanych podzespołów ani najtańszych zamienników z niepewnych źródeł. Elementy takie jak zbiornik płynu hamulcowego Ursus C360, pompy hamulcowe, przewody, cylinderki czy szczęki warto zamówić w sklepie rolniczym online. Sprzedawane tam zamienniki są dostępne w przystępnych cenach, a jednocześnie gwarantują wysoką jakość.