Tryb ECO w klimatyzacji – w jaki sposób zmniejsza zużycie paliwa

[REKLAMA]

W ostatnich latach, praktycznie z każdym rokiem obserwujemy lawinowy rozwój rynku motoryzacyjnego. Każdy kolejny sezon motoryzacyjny przynosi nie tylko nowe modele czy odświeżone wersje znanych już samochodów.

Każdy rok to też praca wielu inżynierów nad obniżaniem emisji spalin, redukcją poziomu spalania paliwa, cy wreszcie wyszukiwaniem takich rozwiązań, które pozwoliłyby zastąpić benzynę, ropę czy gaz, stosowane jako środek napędowy. Jest też pewna funkcja, znana od lat, co do której obecności w samochodach, nie każdy szczęśliwy posiadacz, jest do końca przekonany, że rzeczywiście ma ona pomocny wpływ na spalanie paliwa. Chodzi o klimatyzację i „dołączony” do niej, tryb o wdzięcznej nazwie ECO.

Jak działa ekonomiczne funkcjonowanie klimatyzacji?

Samochody, które mają na pokładzie pewien element zwany kompresorem klimatyzacji, z tradycyjnym elektromagnetycznym sprzęgłem, skorzystanie z przycisku powoduje ciekawą rzecz. Otóż gdy wciśniemy ECO, wydłuża się automatycznie okresy, w których to sprzęgło nie zostaje włączone, co tym samym prowadzi do tego, że nie pracuje kompresor. Jeśli natomiast chodzi o nowsze samochody, gdzie już mamy do czynienia z bardziej awansowanym systemem, trzeba przyznać, że tu nieco inaczej wszystko wygląda. W sprężarkach bez sprzęgła, sterowanych z poziomu specjalnie wkomponowanego elektrozaworu, mamy do czynienia ze sterowaniem wydajnością pracy klimatyzacji z poziomu elektronicznego, dedykowanego układu sterowania. Gdy już poznamy wszystkie te zależności, łatwiej też będzie później – prawidłowo użytkować, a po drugie, diagnozować i reagować na ewentualne pojawiające się usterki.

Co jeszcze wpływa na wydajność ekonomiczną systemu klimatyzacji?

Warto podkreślić, że jednym z kluczowych czynników jest tutaj tryb, w jakim pracuje dmuchawa, ale w zasadzie nie tylko ona, bo chodzi o koordynację całego systemu. Siła powietrza, które jest wydmuchiwane z nawiewów, ustawiana jest na poziomie systemowym w sposób optymalny, w szczególności gdy mamy do czynienia z modelami samochodów luksusowych, klasy premium. Chodzi o to, że zarówno osoba siedząca za kierownicą, jak i inni pasażerowie, nie będą odczuwali dyskomfortu, który wynika bezpośrednio z kontaktem zimnego, ostrego powietrza ze skórą twarzy. Przeciwnie, w takim trybie regulowanie temperatury ma bardzo delikatny przebieg, pozbawiony gwałtownych spadków. Dzięki temu, zyskujemy maksymalny komfort jeśli chodzi o poruszanie się pojazdem wyposażonym w system klimatyzacji tego rodzaju.

Warto nadmienić także, ze każdy producent daje jasną instrukcję

To znaczy, chodzi nawet o instrukcję dołączaną do konkretnego modelu samochodu. Tam też, znajdziemy wszystkie zalecenia producenta, z odniesieniem do konkretnego wykorzystywania klimatyzacji. Dzięki temu w gruncie rzeczy jest tak, że mamy do wykorzystania pełne know-how i tym samym, nauczymy się wykorzystywać klimatyzacje w sposób odpowiedni, nie tylko jeśli chodzi o jej tryb eco, ale generalnie – całościowe użytkowanie na dłuższym odcinku czasowym. Trzeba pamiętać o tym, żeby koniecznie mieć na uwadze prawidłowe obchodzenie się z klimatyzacją. Dopasowywać jej stosowanie do warunków, do trybu jazdy i przede wszystkim nie eksploatować nadmiernie i w trybie ciągłym bo to niestety będzie skutkowało ogromnym ryzykiem poważnej awarii.

Artykuł powstał przy współpracy z miesięcznikiem menadzerfloty.pl, poświęconemu zarządzaniu flotą samochodową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *