Czy warto stosować buzz marketing ?
Coraz więcej firm przerzuca się z tradycyjnych form promocji na działania w internecie, w tym na niezwykle skuteczny i coraz popularniejszy buzz marketing, zwany również marketingiem szeptanym. Polega on na bezpośrednim kontakcie z użytkownikami sieci i wypromowaniu określonych produktów lub usług w sposób nienachalny i nienatarczywy. W końcu od zawsze ludzie najbardziej ufają tym rekomendacjom pochodzącym od innych osób i opartym na ich doświadczeniach. Chcesz wiedzieć, co jeszcze kryje się za sukcesem marketingu szeptanego i dlaczego warto wprowadzić go do swojej firmy? Eksperci WMH Agency wyjaśniają!
Czy gra jest warta świeczki?
Ogromna konkurencja na rynku i coraz nowocześniejsze metody promocji sprawiają, że utrzymanie się w biznesie wcale nie jest tak proste, jak z pozoru mogłoby się wydawać. Co więcej, obecni konsumenci są niezwykle wymagający. W ostatnich latach istniejące już wymogi konsumenckie dodatkowo się wyostrzyły, a także powstało wiele nowych. Szczególnie w oczy rzuca się postawa proekologiczna w czasie zakupów, a także stawianie już nie na ilość a na jakość produktów. Kolejnym bardzo rzucającym w oczy trendem jest wybór lokalnych produktów, tworzonych z krajowych surowców. Można zauważyć, że coraz większe znaczenie dla odbiorców ma nie tylko oferta marki, ale jej wizja i promowane wartości. Nie bez znaczenia są również emocje, które wzbudza w odbiorcach marka i metody promocji, na które się decyduje. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się innowacyjne formy reklamy, które w sposób subtelny i nienachalny informują o nowych produktach i ich zaletach. Dlatego tak potężnym narzędziem promocji jest marketing szeptany, który idealnie wpisuje się w ten trend. Co więcej, niezwykle istotną tendencją w marketingu jest stosowanie prostego i czytelnego języka komunikacji, co również w tym przypadku jest możliwe.
Marketing szeptany nie jedno ma oblicze
Marketing szeptany nie tylko nazywany jest na wiele sposobów, ale również można spotkać się z wieloma jego formami. Bez względu na wybrany rodzaj zawsze skutecznie angażuje klientów, wywołując w nich przekonanie o tym, że o firmie i jej produktach warto mówić, a także warto zdecydować się na ich zakup. Do przykładowych, a jednocześnie najpopularniejszych form marketingu szeptanego należą:
Community marketing – czyli forma promocji przeznaczona przede wszystkim dla określonego i wąskiego grona odbiorców. Konieczne jest tu dotarcie do specjalistycznej społeczności, która bardzo często spędza czas w takich miejscach jak tematyczne fora dyskusyjne czy zamknięte grupy w mediach społecznościowych, do których dostęp zazwyczaj jest ograniczony lub wymaga udzielenia odpowiedzi na kilka pytań.
Evangelist marketing – ma za zadanie zbudowanie więzi emocjonalnych pomiędzy marką a klientem, w wyniku czego dochodzi do stworzenia swego rodzaju społeczności, która dzieli się swoim doświadczeniem z produktami i usługami oraz zaczyna sama promować markę w Internecie i poza nią.
Product seeding – bardzo popularna w ostatnim czasie metoda, która rozwinęła się wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Wiedzie prym przede wszystkim w kanałach takich jak Instagram czy Tiktok. Polega na podarowaniu próbek produktów osobom aktywnym w social mediach, które prowadzą swoje profile. Następnie tacy twórcy testują produkty i publikują w swoich kanałach recenzje na ich temat.
Casual marketing – jest to forma działań, której zadaniem jest pośrednie wsparcie dla głównej akcji marketingowej. W większości przypadków stanowi drugorzędną kampanię ze względu na swój specyficzny charakter.
Cause marketing – inna popularna nazwa tej formy marketingu to marketing zaangażowany społecznie. Chodzi tutaj o wsparcie określonej akcji charytatywnej czy celu społecznego, co jednocześnie korzystnie wpływa na wzmocnienie sytuacji marki na rynku i zyskanie aprobaty odbiorców. Dobrym przykładem tego typu działań może być przeznaczenie określonego procentu zysku ze sprzedaży danego towaru na wybrany cel prospołeczny.
Marketing wirusowy – Pojęcie znane przede wszystkim jako viral. Skupia się na wykreowaniu chwytliwego oraz wciągającego przekazu, który następnie użytkownicy sami przekazują i udostępniają między sobą w szybkim tempie, co przyczynia się do jego ekspresowej ekspansji.
Trendsetting – o rodzaj działań, w którym kluczową rolę odgrywa tak zwany influencer lub inna znana osoba, która rozpoczyna współpracę z marka i promuje jej produkty w Internecie.
Agencja marketingowa czy działania samodzielne?
To pytanie, przed którym staje każdy przedsiębiorca rozważający rozpoczęcie działań marketingu szeptanego. Czy marka może sama prowadzić działania związane z buzz marketingiem? To zależy. Nie da się jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Marketing szeptany jest niezwykle skutecznym narzędziem, pod warunkiem, że prowadzony jest w sposób przemyślany, systematyczny i profesjonalny. W przeciwnym przypadku może przynieść więcej szkody niż pożytku. Agencja marketingowa dysponuje zwykle nie tylko zespołem doświadczonych specjalistów, którzy są w stanie przewidzieć praktycznie wszystkie ewentualne problemy, ale także odpowiednimi narzędziami, które ułatwiają i przyśpieszają pracę, czyniąc ją bardziej efektywną i skuteczną. Należy mieć także na uwadze, że buzz marketing to działania czasochłonne wymagające odpowiedniego przygotowania i researchu i stosowania się do zasad zawartych w World of Mouth Marketing Association Ethics Code.
Autor – Piotr Sulewski, biegly-sadowy.eu
Dodaj komentarz