Prozdrowotne właściwości lnu

W ostatnich latach zioła mają swój wielki renesans. Wszędzie o nich pełno – w gazetach, Internecie, telewizji. Pojawiły się na półkach ze zdrową żywnością, i co najważniejsze, są coraz częściej kupowane. Używa się ich do celów zdrowotnych, w kuchni, a także do sporządzania inhalacji i okładów.

Co się kryje w lnie?

Brązowoszare spłaszczone nasionka lnu pęcznieją w kontakcie z wodą i wydzielają śluz, zamieniając się po czasie w zawiesinę o konsystencji kisielu. Len mielony jest szeroko stosowany ze względu na dużą zawartość cennych dla organizmu składników odżywczych. W jednym małym ziarenku znajdują się m.in. witaminy z grupy B, E, C i kwas foliowy oraz minerały, choćby wapń, magnez, fosfor, miedź czy cynk. Oprócz tego, do cennych substancji zawartych w lnie zalicza się kwasy tłuszczowe omega3 (z przewagą alfa-linolenowego) oraz białko, którego jest w lnie pod dostatkiem. Jest także błonnik pokarmowy w dwóch frakcjach – rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej oraz lignany mające właściwości antyoksydacyjne.

Do czego przyda ci się len?

Len mielony niezastąpiony jest przede wszystkim w przypadku wystąpienia problemów z układem pokarmowym. Stosuje się go w zapaleniu błon śluzowych, żołądka oraz przy biegunkach. Dobrze wpływa na pracę jelit oraz reguluje częstotliwość wypróżnień. Tworzący się śluz po złączeniu ziarenek lnu z wodą, może pełnić też funkcję ochronną podczas przyjmowania silnych leków, np. antybiotyków.

Nie każdy wie, że lignany zawarte w ziarenkach lnu, wpływają na hormony płciowe żeńskie estrogeny, obniżając ich poziom, lub wspierając ich produkcję. Dzięki temu są. pomocne np przy menopauzie, lub po niej, kiedy gospodarka hormonalna kobiet jest mocno rozregulowana.

Dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy wypijanie codzienne szklanki mielonego lnu, może pomóc, ponieważ powoduje uczucie sytości i nie ma się ochoty na podjadanie między posiłkami.

Spożywanie lnu obniża także ciśnienie tętnicze krwi, obniża poziom cukru i pomaga w walce z kaszlem. Stosuje się go także na stany zapalne skóry , przygotowując na jego bazie okłady.

Jak jeść len?

Len można jeść na kilka sposobów. Dodawać całe nasionka do jogurtu lub przygotować napar, zalewając je gorącą wodą. Jedząc nasiona w całości, trzeba je dokładnie rozgryźć, aby uwolnić zawarte w nich składniki odżywcze. Często stosuje się len mielony, który można kupić lub przygotować samodzielnie. W takiej postaci można połączyć go również z jogurtem, miodem, mlekiem czy sokiem. Len mielony to także doskonały dodatek do zup.

One comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *